Czy przepisy dają możliwość ochrony pomysłu?
autor: Kancelaria Patentowa LECH
Bardzo często kiedy zgłaszają się do mnie nowi klienci, słyszę "Chcę chronić mój pomysł na biznes". I ja jak najbardziej rozumiem i chęć ochrony i wątpliwości jakie się z tym wiążą. Jak to zrobić? Ile to będzie kosztowało? Ile to potrwa? To tylko niektóre pytania, które się wtedy pojawiają. Staram się w sposób zrozumiały wyjaśnić co możemy chronić i jak, a czego chronić się nie da. Pozwól, że i Tobie to wyjaśnię.
Co może być pomysłem na biznes?
Pojęcie pomysłu na biznes jest bardzo ogólne. Może zawrzeć się z nim tak na prawdę wszystko co pozwoli Ci na rynku wyróżnić się, przyciągnąć klienta, zainteresować kontrahentów lub osiągać zyski. Może to być innowacyjna aplikacja, metoda nauki, sposób pozyskania odbiorców, strategia reklamowa, kanał obsługi, nowa maszyna, przydatne urządzenie, pomysłowe opakowanie, nowy rodzaj usługi, wyjątkowy model działania, Twój autorski projekt logo, chwytliwy slogan, zabawna kampania.
Wariantów jest mnóstwo, a granic właściwie nie ma. Ogranicza je tylko Twoja wyobraźnia. A skoro wpadasz na ciekawy pomysł i widzisz w nim potencjał, to naturalne, że chcesz się chronić przed kopiowaniem. Nie chcesz przecież aby konkurent podpatrzył jak działasz i zarabiał na Twojej idei.
W praktyce chronimy nie tyle sam pomysł, lecz jego składowe, które mają swoje fizyczne odzwierciedlenie jako elementy wykorzystywane w biznesie.
Co możesz chronić znakiem towarowym?
Najpopularniejszym chronionym elementem pomysłu na biznes jest marka. Może to być nazwa, logo, slogan, grafika, opakowanie i wiele innych. Chodzi o ten element, który będzie wyróżniał Twoje towary i usługi w branży, w której działasz. Najczęściej moi klienci chronią w tej formie nazwy, logo, slogany i grafiki. Powinny być to elementy używane w działalności komercyjnej.
Załóżmy, że prowadzisz szkołę językową. W formie znaku towarowego możesz chronić:
- nazwę lub logo szkoły;
- szkolny herb;
- slogan szkoły – Wasze wyjątkowe motto;
- nazwę metody nauczania;
- tytuł publikacji edukacyjnych e-booków lub podręczników;
- nazwę szkolnego konta w social mediach.
Przeczytaj czym są bezwzględne przeszkody rejestracji znaku towarowego: https://www.kancelarialech.pl/bezwzgledne-przeszkody-rejestracji-znaku/
Co możesz chronić wzorem przemysłowym?
Ogólna definicja wzoru przemysłowego brzmi następująco:
Wzór przemysłowy to nowa i posiadająca indywidualny charakter postać wytworu lub jego części, nadana mu w szczególności przez cechy linii, konturów, kształtów, kolorystykę, fakturę lub materiał wytworu oraz przez jego ornamentację.
Przekładając ten nieco formalny język prawny "z polskiego na nasze" możemy powiedzieć, że wzorem chronimy wygląd produktu. Ochrona skupia się więc na aspekcie wizualnym.
Wracając do naszego przykładu ze szkołą językową, oto co mógłbyś zarejestrować w formie wzoru przemysłowego:
- szkolny mundurek;
- wygląd szkolnej maskotki;
- wygląd kart do nauki języka;
- edukacyjną grę planszową lub inne akcesoria edukacyjne;
- layout aplikacji mobilnej.
Oczywiście to tylko przykłady, bo możliwości jest o wiele więcej. Mogę Ci zdradzić, że wymieniając je bazowałem na wzorach, które zgłaszałem dla moich klientów.
Z ciekawszych wzorów jakie miałem okazję rejestrować były jeszcze:
- maszyny do ćwiczeń;
- kuwety dla kota;
- pasy dla pieszych w wersji 3D;
- stojaki na odznaczenia dla krwiodawców;
- choinki;
- modułowe meble dziecięce;
- ochraniacze na obuwie;
- maszyny rolnicze;
- poduszka w kształcie skręta;
- trumny;
- nagrobki;
- znicze;
- obrusy z funkcją gry planszowej;
- zabawki sensoryczne;
- stoły do gier;
- skakanki;
- pędzle do makijażu;
- manekiny do nauki strzyżenia zwierząt.
Sam widzisz, że pomysły moich klientów ogranicza tylko ich własna wyobraźnia :)
Patent – co to właściwie oznacza?
Patent udzielany jest na wynalazek. Swoim klientom natomiast tłumaczę, że wynalazek to techniczne rozwiązanie jakiegoś problemu. Aby uzyskać taką ochronę, należy złożyć wiosek do odpowiedniego urzędu wraz z opisem, rysunkami i prawidłowo zredagowanymi zastrzeżeniami patentowymi. Chodzi o to by dokumentacja konkretnie i szczegółowo wskazywała co ma być chronione. To bardzo ważne, ponieważ źle przygotowana dokumentacja, oprócz tego, że spotka się z zastrzeżeniami urzędu, będzie sprawiała, że Twoje prawo łatwo będzie obejść.
Warunki jakie musi spełnić dane rozwiązanie, aby móc zostać uznane za wynalazek są następujące:
- musi ono być nowe;
- musi posiadać poziom wynalazczy;
- musi nadawać się do przemysłowego stosowania.
Czy wiesz, że przykłady wynalazków masz wszędzie wokół siebie? Korzystasz z nich na co dzień. Bardziej oczywiste przykłady to radio, żarówka, filtr do kawy czy telefon. Mniej znanym przykładem może być natomiast podpórka stosowana na pizzy. Chodzi o plastikowy trójnóg stawiany na jej środku, który ma oddzielać pudełko od powierzchni ciasta. Mała rzecz, a jak wiele zmienia! Albo karteczki samoprzylepne. Wszyscy je znamy prawda? One też powstały na bazie pomysłu i zastosowania słabego kleju, który początkowo został uznany za bezużyteczny.
W swojej działalności wynalazkiem możesz więc chronić techniczne rozwiązania, które dzięki swojej innowacyjności rozwiązują jakiś problem. Jeśli wrócimy do przykładu szkoły językowej, może to być przyrząd dydaktyczny, urządzenie wspomagające naukę lub ułatwiające nauczanie, a może zupełnie nowe narzędzie do tłumaczenia?
Nie wszystko da się zastrzec
Pamiętaj jednak, że nie wszystko można zastrzec. Przepisy nie dopuszczają możliwości rejestracji samej idei, pomysłu, myśli. Chodzi o to, co nie ma fizycznego odzwierciedlenia w rzeczywistości. Wynalazek musi fizycznie oddziaływać na materię.
Również nie każdy znak towarowy nadaje się do rejestracji. Urząd odmawia zastrzeżenia między innymi oznaczeń opisowych, niedystynktywnych, wulgarnych, używanych w utrwalonych praktykach handlowych lub takich, które weszły do języka potocznego.
Ochrona wzoru przemysłowego, jeśli nie spełnia on przesłanek nowości i indywidualnego charakteru może być natomiast podatna na unieważnienie.
Uzyskanie wyłącznego prawa, które jest skutkiem rejestracji nie może być zbyt proste, bo jego posiadanie daje Ci potężną broń do walki z konkurencją. Przykłady ochrony, które wyżej opisałam są przykładowe. Możliwości jest wiele. Pamiętaj, że jeśli masz pomysł, planujesz biznes, chcesz się chronić lub masz kłopot bo ktoś już narusza Twoje prawa – możesz zgłosić się po pomoc do rzecznika patentowego. On przygotuje dla Ciebie strategię ochrony i podpowie jak możesz się zabezpieczyć także w Twoim codziennym funkcjonowaniu na rynku. Dostosuje on formy ochrony do Twoich indywidualnych potrzeb.
Data publikacji: 2024-09-14 08:01:41